10 gode råd, 2018, Effektivisering, Efteruddannelse, Facebook, Kompetenceudvikling, Social medie-strategi, SoME
september 4, 2018
10 ting der vil give dig succes på Facebook
Forestil dig det her: Du er blevet ansvarlig for ’det der Facebook’ i din virksomhed. Du ved en del om det. Men du er i tvivl, om konkurrenterne er bedre end dig. Om du kan skabe den succes, du gerne vil.
Her er 10 punkter, som vil bane vejen for dig:
- Hvorfor er du her?
Hvorfor er du på Facebook? Hvad er egentligt hensigten med at være der?
Sæt dig ned med dine kolleger, og tal igennem, hvad formålet med at være på Facebook er for jer. Få styr på det. Og sæt så dine mål. Konkrete målbare mål. Skriv det hele ned. Og hold hinanden fast på det fremover. - Hvem taler du til?
Hvem er jeres kernemålgruppe? Er målgruppen den samme på Facebook som andre steder?
Hvis I taler til kernemålgruppen med deres sprog og verdensbillede, rammer I dem mest effektivt. Brug tid på at diskutere, hvilken persona, I vil tale til – og med. Gør I det dygtigt, vil det skræmme nogle væk. Men de, som er tilbage, vil være meget mere værd for jer. - Hvad er din læsers ønsker og frustrationer?
Hvad er din personas største drømme og ønsker? Hvad er din personas største frygt og frustrationer?
Tal til de områder. Det vil trigge stærke følelser hos din læser – og skabe en reaktion fra dem. Det kan du bruge til at skabe et stærkt ’community’ rundt om din virksomheds facebookaktiviteter. - Hvad skal du så gøre?
Genlæs din hensigt med at være på Facebook. Og kig på din persona og personaens drømme, ønsker, frygt og frustrationer. Ud fra disse tanker, hvilke historier er det så, du skal fortælle på din facebookside? Hvad vil skabe reaktioner? Hvad vil få dem til at handle? Hvordan kan du bruge opdateringerne til at styrke relationen mellem jer?
Husk at lave ’hvad rager det mig’-testen, hver gang du skal til at opdatere. Og ’mig’ er i denne sammenhæng din persona. Hvorfor skulle personaen like, dele eller kommentere din opdatering? Hvis ikke du kan svare fornuftigt på det, skal du lade være med at poste det. - Vær i zen med din målgruppe
Når du har arbejdet med din facebookside i et stykke tid, får du automatisk en fornemmelse, intuition eller sjette sans, når det kommer til at vurdere, hvad der vil virke over for målgruppen.
Lyt til den tanke. Vær i zen, når du opdaterer. Der er en grund til, at du nogle gange ikke tror på en opdatering. - Tag del i samtalerne
Monitorér, hvad andre taler om, når de nævner dig, dine konkurrenter eller relevante emner. Der findes gratis værktøjer til den slags – brug dem. Ved at finde og engagere dig i de rigtige samtaler kan du sikre, at kunder, som er ved at forlade dig, bliver hængende. Og det kan gøre dig i stand til at tilbyde dig selv og dine produkter til dem, som mangler dem, men ikke ved det. Vær social. - Åbn din tegnedreng
Det koster penge at få succes på Facebook. Sådan er det bare. Lær annoncemodulet at kende. Det må ikke være teknikken, som gør, at du holder dig tilbage. Sæt effektive annoncer op. Splittest dem, så du hele tiden kører med de annoncer, som konverterer bedst. Og variér dine budskaber. - Går det godt?
Facebook leverer kodestykker, såkaldte trackingpixels, som du skal indsætte på dit website. Koderne gør dig i stand til at overvåge præcist, om dine annoncer skaber de resultater, du håber på. Hvis du vil arbejde seriøst med Facebook i dag, er det standard. Du vil vel gerne vide, om det, du gør, virker? - Dine kunders ’dobbeltgængere’
Facebook tilbyder dig også at finde facebookbrugere, som ligner dine kunder mest muligt. Eller dine nyhedsbrevsmodtagere. Eller de fans som allerede følger din side. Det kalder de for ’custom audiences’. Og hvis du målretter din annoncering mod de personer, som ligner dine interessenter, kan du opnå en højere konvertering. For færre penge. Det lyder indviklet, men det er pærelet. Det tager fem minutter at oprette. Gør det. Og brug det. - Vær en elefant
Gå roligt og velovervejet frem. Din hud er stærk, og hvis du bare bruger fornuften, skal det nok gå godt. Hold øje med de små mus, og løb hurtigt, når det bliver nødvendigt – for det gør det. Men stol på, at du nok skal nå frem, selvom det for det meste går langsomt. Ting tager tid.
Montus inviterer til ”Sociale medie-strategi”, som bl.a. tager dig igennem Facebooks mange fantastiske værktøjer, således at du kan bruge de sociale medier mere professionelt i din forretningsstrategi, og derved forbedr virksomhedens bundlinjen.
Læs mere om kurset og tilmeld dig allerede i dag.