Facebook – Styrk dit brand, og optimér dit salg

Hvad er Facebook egentlig – og hvorfor skal vi interessere os for mediet?
Facebook er det største sociale medie, vi har indtil videre. Andre medier som Instagram stormer fremad, og ingen kan med sikkerhed sige, hvilket medie som er størst om f.eks. 5 eller 10 år.

Men det er sikkert og vist, at Facebook er stor og vil blive ved at være det længe endnu. Facebook har selv erklæret for år tilbage, at de ville være den foretrukne indgang til internettet – en rolle som f.eks. Internet Explorer havde for 10-15 år siden.

Facebook ved at være i mål med dette – i skarp konkurrence med Google, som mange også bruger som startside.

Facebook fungerer som en meget hurtig forbindelse til ens netværk. Men det er også en nem mulighed for at udvide ens netværk at socialisere med personer (og brands), som man ikke normalt ville ringe til eller mødes med. Og selve kommunikationen har ofte også en helt anden karaktér, end den man ville benytte, hvis man mødtes ’i virkeligheden’.

Via Facebook kan man nå sine kunder, og man kan nå alle dem, som måske kan BLIVE til kunder. Og deres venner. Så de kan hjælpe dig med at minde de potentielle kunder om, at du findes og lige har det, vennerne står og mangler.

Facebook leverer en unik mulighed for et brand for at skabe en relation til kunderne. Man kan opbygge et meget tæt forhold mellem brand og kunde – især fordi kunden i lige så høj grad kan tage kontakt til, besvare og kommentere og i det hele taget interagere med brandet. Den mulighed bør et moderne brand benytte sig af.

Men man skal vide, hvad man gør. Man går ikke længere på Facebook som brand uden at have en plan – og hvis man gør alligevel, ender det i bedste fald kun med en spildt indsats. I værste fald kan det ligefrem skade forretningen.

Men ved man, hvad planen er – og går målrettet efter det – kan Facebook generere ikke bare opmærksomhed og øget kendskabsgrad, men også forretning, flere kunder, mersalg og konsolidering af brandet, så de uundgåelige down-perioder bliver med mindre udsving end tidligere.

Hvordan kan Facebook så skabe alle disse dejlige resultater?
Der er flere vinkler og måder, som Facebook kan tilbyde for at give brands succes:

  • Brandet kan arbejde målrettet med at skabe et community. Altså bruge siden til at opdatere på en sådan måde, at det engagerer fans og tilhørere. Agere på en måde, som får dem op af stolen og med ind i samtalerne. Man kan opdrage sine fans til at bidrage selv – og uopfordret – med indhold, som andre fans derpå engagerer sig i – og så kan brandets community blive delvist selvkørende.
  • Facebook kan også tilbyde en solid platform for annoncering. Annonceringen kan foregå løsrevet fra de organiske opdateringer eller i samspil med disse. Og for at forvirre yderligere, kan de almindelige opdateringer også promoveres, så de ryger ud til et andet publikum end de sædvanlige følgere – og/eller sikre, at flere af de sædvanlige følgere ser opdateringerne. Dette kaldes at promovere eller booste en opdatering.
  • Ved at opdatere og inkludere call-to-actions, kan et brand generere trafik til et website. Det kan f.eks. være en webshop, som på sin Facebookside laver en organisk opdatering om noget sjovt med et billede inkluderet, som viser en problemstilling, som kunderne kender til fra deres eget liv – og nederst i opdateringen indsættes et link, som præsenterer en løsning på problemet (dette italesættes selvfølgelig i teksten til linket). På den måde kan det organiske arbejde levere trafik til webshoppen.
  • Eller man kan benytte annoncer, som leder ind til ens website med skarpe annoncetekster og flotte eller interessante billeder, som fanger opmærksomheden.

Uanet hvad, er det vigtigste, at man skal gøre sig klart, hvad man egentlig vil have ud af sin indsats på Facebook.

Kom med på vores kursus i Social medie-strategi
På dette kursus får du udvidet dine færdigheder inden for brugen af sociale medier vha. effektive værktøjer, samt indsigt i, hvilke fordele, ulemper, indflydelse og magt, de sociale medier har. Du lærer desuden at strømligne virksomhedens strategiske arbejde med disse platforme gennem relevant teori og praktiske cases, således at arbejdet med sociale medier bliver mere struktureret og fokuseret omkring de områder, som har særlig relevans for dine arbejdsopgaver.

Kort sagt får du omsat dine ambitioner om at være mere digital til konkrete, overskuelige handlinger.

Læs mere om kurset og tilmeld dig og dine kolleger her.