7 gode tips til effektivt hjemmearbejde
Hjemmekontoret er kommet for at blive, og uanset om du er nybegynder eller erfaren i hjemmearbejde, er der nogle gode tips til, hvordan du kan arbejde produktivt og motiverende på din hjemmearbejdsplads.
Nedenfor vil du blive præsenteret for 7 gode tips til, hvordan du kan etablere en fornuftig hjemmearbejdsplads og få styr og struktur på din dag, så du får en effektiv arbejdsdag.
1. Anvend platforme, hvor I kan se hinanden
Det er en udfordring for mange at føle sig isoleret fra sin arbejdsplads, så derfor er det vigtig, at du har daglig kontakt med din leder og kolleger. Da telefonisk kontakt ikke er den mest motiverende kommunikationsform, anbefaler vi, at du gør brug af visuel kontakt i form af Teams, Zoom, FaceTime, Skype eller anden visuel platform.
2. Hold daglig kontakt med dine kolleger
Det kan påvirke din moral og produktivitet, hvis du arbejder hjemmefra i lang tid ad gangen. Derfor er det essentielt, at I som kolleger sørger for at interagere med hinanden. Hold virtuelle kaffepauser, frokoster, eftermiddagsmøder el.lign., hvor I diskuterer de ting, som I normalt ville have vendt i køkkenet på arbejdspladsen. Det er en rigtig god måde at holde kontakten på samt få et lille afbræk fra arbejdet.
3. Tal dagligt med din leder
Nøglen til succes ift. at arbejde hjemmefra er klar kommunikation med din leder samt nøjagtig at vide, hvad der forventes af dig. Gerne daglige møder. I kan evt. aftale et online møde for at sparke dagen i gang eller for at slutte dagen af.
4. Arbejd fokuseret
Undersøgelser viser, at hvis du arbejder fokuseret i 3-4 timer om dagen, kan du nå mindst lige så meget som på en hel arbejdsdag på din normale arbejdsplads. Dette fordi, du har fjernet tidsrøvere i form af støj, afbrydelser, spørgsmål, kaffe, printer, samtaler mv. Så beslut dig for nogle tidsrum, hvor du arbejder fokuseret, så du kan være så effektiv som muligt.
5. Sæt regler op derhjemme
Det er vigtigt at signalere til dem, du bor med, at når du er på arbejde, skal du ikke forstyrres. Lav nogle klare grænser i dit hjem, som dine familiemedlemmer forstår. Det kan f.eks. være, at når døren er lukket, skal de ikke komme derind, eller når du har høretelefoner på, skal de ikke forstyrre dig.
6. Tag “afsted” på arbejde hver dag
Det er ikke anbefalelsesværdigt, at du sidder i nattøj, mens du arbejder. Gå i bad, og klæd dig på, som om du skulle afsted på arbejde. Installér en arbejdsstation derhjemme, som udelukkende bruges til arbejde. Hvis du har en skærm, et tastatur og en mus til rådighed, vil det være rigtig godt. Undersøgelser viser nemlig, at hvis man har et dedikeret arbejdsområde, hvor man kan koncentrere sig, er man op til 65% mere effektiv. Du er altså nødt til at mentalt indstille dig på, at du virkelig er på arbejde.
7. Planlæg i morgen, og hold så fri
Inden du slutter din arbejdsdag, er det en god ide at lægge en plan for dagen efter, hvor du skaber dig et overblik over dine arbejdsopgaver samt planlægger, hvornår du vil arbejde fokuseret. Dette vil give dig den bedst mulige start på dagen. Når du er færdig med det, er det vigtigt, at du holder fri.
Kom i gang, og skab en effektiv hverdag
Hvis du følger ovennævnte gode tips, kan du selv være med til at skabe en produktiv og motiverende hverdag, så du både kan prioritere familien, kollegerne og arbejdet. Det er altså bare at komme i gang!
Vil du vide mere?
På Montus’ kursus ”Den effektive hjemmearbejdsplads” får du indsigt i, hvordan du bedst muligt strukturerer din arbejdsdag, så du opretholder effektivitet og arbejdsglæde og ikke glemmer selvdisciplinen. Du lærer også, hvordan du bedst holder fast i de kollegiale relationer og ikke mindst sørger for, at der er fornuftig balance mellem dit arbejde og privatliv. Læs mere om kurset her.
God arbejdslyst derude i jeres hjem!