Sekretæren/koordinatoren er en af virksomhedens mest værdifulde ressourcer
I dag spiller sekretærer, koordinatorer el.lign. (herefter sekretærer) en afgørende rolle for virksomhedens performance. Det er derfor essentielt, at samspillet mellem sekretæren og chefen forløber korrekt og optimalt, samt at sekretæren kontinuerligt bestræber sig på at udvikle sine kompetencer.
I jobbet som sekretær er det væsentligt, at du konstant holder dine faglige såvel som personlige og empatiske evner opdateret. Det handler nemlig meget om at hjælpe med at forbedre chefens udførelse af sit job, hvilket forudsætter, at du besidder en helt særlig karakter. Du skal vide, hvad din chef foretager sig hver dag, hvad målet er samt hvilke deadlines, vedkommende har. Hvis du skal være en god sekretær, skal du desuden være utrolig samarbejdsvillig, forstå det forretningsområde, du befinder dig i samt forstå hvad, der driver din chef. Den bedste måde at lære dette på er gennem kontinuerlig kommunikation og forventningsafstemning med din chef.
Som sekretær spiller du også den vigtige rolle at lede en andens liv og skal her gøre en væsentlig forskel. Du skal kunne slukke ildebrande, udfylde tomme huller, foregribe din chefs behov samt udvise dømmekraft på baggrund af disse behov. Derudover er du en forretningspartner, du forstår politikken i enhver situation, og du har forståelse for virksomhedens samlede forretningsgang. Det forventes, at du forstår præcis, hvad din chef tænker og hvorfor. Du befinder dig altså i en strategisk, støttende rolle, samtidig med, at du også har en strategisk ledelsesrolle.
Hvis du skal være den bedst mulige sekretær, skal du kunne benytte din intuition, dømmekraft, forretningsviden, motivationsteknikker og personlige lederskab til at blive en integreret del af din chefs professionelle og personlige liv. Du skal besidde evner til at skabe og lede tidsbesparende løsninger, og så skal du være ekstremt pålidelig og selvdisciplineret.
Kæmpe forventninger til nutidens sekretærer
Der stilles altså i dag kæmpe forventninger til sekretærer, da du forventes at være en forlængelse af chefen selv – og nogle gange skal du endda kende chefen bedre end chefen selv.
En ting er sikkert – lykkedes du i jobbet som sekretær, kan du være med til at forbedre chefens samt virksomhedens samlede produktivitet markant. Et godt samspil mellem dig og din chef kan altså tilføre stor værdi til virksomheden, men det er vigtigt, at du er opsøgende over for mere ansvar og altid leder proaktivt efter at forbedre dine kompetencer.
Deltag på Koordinatoruddannelsen (5 moduler) og styrk dine kompetencer
Ønsker du at udvikle din karriere som sekretær, koordinator el.lign samt blive rustet til at håndtere en spændende, udfordrende og travl hverdag, så gå ikke glip af at deltage, når Montus afholder Koordinatoruddannelsen (5 moduler).
På denne yderst lærerige og praksisbaserede uddannelse gennemgår du i løbet af fem moduler de afgørende elementer til at kunne navigere succesfuldt i dit arbejde som sekretær, koordinator el.lign. Uddannelsen sætter fokus på, hvordan du fagligt såvel som personligt kan realisere dit fulde udviklingspotentiale, samt hvordan du styrker dine forudsætninger for at kunne trives under konstante forandringer. Ikke mindst fokuserer uddannelsen på, hvordan du skaber balance mellem dit arbejds- og privatliv og kan bruge mindfulness som et givende værktøj til ro, nærvær og fokus i dit daglige arbejde.
Læs meget mere om uddannelsen og tilmeld dig her.