Strategisk markedsfokus
- en effektiv kilde til vækst
Hvis du har en kunderettet rolle i virksomheden, skal du løbende holde dine ydelser og budskaber relevante. På dette kursus arbejder vi strategisk med netop dette
At arbejde med et strategisk markedsfokus er en nødvendighed, hvis du vil vinde kunderne og gøre dine konkurrenter til tabere. Dagen vil derfor have et skarpt fokus på at forstå det marked, din virksomhed opererer i samt vigtigheden af løbende og strategisk fornyelse for at sikre innovation og differentieret forretning.
Sigtet for dagen er, at du får værktøjerne til at analysere virksomhedens markedsvilkår og opnå den ønskede markedsposition. Måske ved at justere på servicen, måske på ydelsens teknologiske indhold eller måske med en helt tredje tilpasning eller kombination af tiltag.
Udbytte
✔️ Du lærer at bruge forretningsstrategien som styringsværktøj
✔️ Du bliver skarp på opdelingen i strategiske, taktiske og operationelle tiltag
✔️ Du lærer relevante metoder til at kortlægge ressourcer, identificere dynamikker i markedet og sætte klare mål
✔️ Du lærer at identificere og analysere nye markeder, som måske er relevante at indtage
✔️ Vi dykker sammen ind i innovation i salgsprocessen, så du gennem effektiv indsamling og bearbejdning af data kan øge træfsikkerheden
✔️ Du lærer om den differentiering fra konkurrenterne, som skaber solide og langvarige kunderelationer.
Målgruppe
Kurset er målrettet alle, der arbejder kunderettet, hvad enten det er inden for salg, service eller beslægtede områder.
Underviser
Kåre Bjørn Jensen er chefkonsulent og har undervist og løst konsulentopgaver siden 2000 i en bred vifte af discipliner. Kåres spidskompetence er at gøre komplekse emner letforståelige og konkret anvendelige, og da han sideløbende med sit virke som konsulent og underviser også har været serieiværksætter, tænker han naturligt i forretningsprocesser og værdiskabelse.
Gennem sine mere end 20 år med undervisning og konsulentarbejde, har Kåre serviceret en bred vifte af mellemstore og store virksomheder, fagforeninger, kommuner og andre offentlige myndigheder mv.
Praktisk
Kurset afholdes i lækre, 5-stjernede omgivelser på Copenhagen Marriott Hotel og på Radisson Blu Scandinavia Hotel, som begge byder på inspirerende mødefaciliteter og udsøgt fuld forplejning.
Du skal medbringe din egen computer.
Du modtager et praksisnært og direkte anvendeligt undervisningsmateriale udarbejdet i tæt samarbejde med vores underviser samt deltagerdiplom.
Dette kursus indgår også som en del af Key Account Manager-uddannelsen (3 moduler), men fungerer også som et separat kursus.
Program
Enhver organisation skal vælge sin retning samt træffe til- og fravalg – og dette sætter en naturlig ramme for salgsarbejdet. Nogle organisationer er teknologisk førende, andre udmærker sig på høj service eller faglighed, og atter andre træffer helt andre valg. Som Key Account Manager forventes du at tilpasse dine aktiviteter til organisationens overordnede strategi samt nedbryde den til taktiske og operationelle valg og aktiviteter i hverdagen. Du skal også forholde dig til ressourcer, stille spørgsmål til kolleger og måske udfordre dem for at skabe de bedst mulige betingelser for dit arbejde.
– Sæt skarpe KPI’er på dine aktiviteter, og tryktest dem med SMART-modellen
– Skab overblik med Business Model Canvas, Porters Five Forces og andre strategimodeller
– Sørg for at strategiske, taktiske og operationelle valg er knivskarpe og med en tydelig rød tråd.
Virksomhedens markedsvilkår definerer en væsentlig ramme for dine aktiviteter og det samme gør markedsvilkårene for dine kunder. De to sæt af vilkår spiller desuden sammen.
Jo skarpere din forståelse af såvel virksomhedens som kundernes markedsvilkår er, jo større kommercielle resultater kan du skabe. Emnet bygger naturligt videre på morgenens strategiarbejde.
– PESTLE-analysen, der giver overblik over faktorer, som påvirker virksomheden. Denne kan også bruges til en dybere forståelse af kundernes markedsvilkår
– SMUK-modellen, som fokuserer på muligheden for at indtage nye markeder
– Porters Five Forces, som binder formiddagens modul tæt sammen med morgenens.
Den moderne sælgers værktøjskasse inkluderer mange værktøjer, og de kan kombineres på mange måder. Nogle bruger CRM-systemer, mange bruger LinkedIn, og det er udbredt at spille op mod marketingafdelingens mange værktøjer til indsamling og bearbejdning af data. Med smart brug af avancerede værktøjer kan du forbedre såvel træfsikkerhed som indsigt og dermed løfte dine resultater.
– Avanceret søgning i LinkedIn samt brug af LinkedIn i samspil med andre salgsværktøjer
– De mange muligheder for at trække indsigt fra Googles værktøjskasse med bl.a. Trends, Keyword Planner og Analytics
– Brug af AI i salgsprocessen.
Jo mere du formår at differentiere dig fra konkurrenterne, jo nemmere kan du gøre dig fri af priskonkurrencen samt skabe solide og langvarige kunderelationer. Måske kan du med rette valg bevæge dig fra det blodige red ocean til det mere behagelige blue ocean og opnå en attraktiv markedsposition, som konkurrenterne kun vanskeligt kan udfordre.
– Måder at differentiere sig på
– Segmentering.
Har du brug for rådgivning eller hjælp til tilmelding, må du endelig kontakte os på tlf. +45 5372 8000 eller e-mail info@montus.dk.
Relaterede kurser
-
Social medie-strategi
Få værktøjer og viden til at bruge de sociale medier professionelt i din forretningsstrategi, og forbedr virksomhedens bundlinjen. Sociale medier (også kaldet SoMe), herunder Facebook, LinkedIn, Instagram mv. har i de senere år fået enorm indflydelse
LÆS MERE4.999kr. -
Key Account Manager-uddannelsen (3 moduler)
Skab mere salg i din rolle som salgsansvarlig ved at løfte dit fokus til et højere strategisk niveau
LÆS MERE14.999kr. -
Powerfuld præsentationsteknik
- levér dit budskabStyrk din evne til at afholde en overbevisende, succesfuld og professionel præsentation – og brænd igennem med dit budskab. At være skarp til formidling og afholdelse af den gode præsentation kan være en afgørende nøgle til
LÆS MERE5.499kr.
Jan Aarenstrup –
”Formidler på en rolig og super god måde. Der var tilpas tid til at gå igennem de enkelte afsnit på en rolig og grundig måde.”
Birgit Nordstrøm, Unimec A/S –
”Meget informativt kursus afviklet i en super behagelig atmosfære.”
Kasper Søndergaard –
“Rigtig godt indhold og god fokus på deltagerinvolvering.”
Pernille –
“Super interessant med en virkelig god formidler.”
Tine –
“Meget inspirerende, nærværende og dynamisk undervisning.”