MUS - medarbejderudviklingssamtale
Bliv helt skarp på den succesfulde og effektive medarbejderudviklingssamtale.
Den årlige medarbejderudviklingssamtale, bedre kendt som MU-samtalen eller MUS, er i de fleste virksomheder blevet en integreret del af deres fokus på medarbejderudvikling. MUS anvendes som et strategisk ledelsesværktøj, der skal sikre overensstemmelse mellem medarbejderens kompetencer og udviklingsønsker og virksomhedens strategiske retning og mål.
MUS har potentiale til at være en god og udbytterig dialog mellem medarbejder og leder, men det er velkendt, at MUS nemt risikerer at blive en slavisk gennemgang af skemaer, som hverken tilfører virksomheden værdi eller konkrete udviklingsmuligheder for medarbejderen. Det er derfor helt afgørende for samtalens udbytte, at den tages seriøst, er tidssvarende og ikke mindst afholdes succesfuldt.
Formål
MUS kan være en tidsmæssigt krævende og udfordrende ledelsesopgave, og derfor vil du på denne konference blive ført igennem hele MUS-processen, lige fra forberedelsen og tilrettelæggelsen til udførelsen, opfølgningen og virkningen af samtalen. Konferencen vil have fokus på, hvorledes du bedst udnytter MUS fulde potentiale samt får sikret den vigtige kobling mellem medarbejderens kompetencer og virksomhedens ambitioner og strategiske mål.
På dagen vil du, sammen med underviseren, også vende blikket mod de redskaber, som skaber den stærke samtale, herunder coaching, kropssprog, samtaleteknikker, feedback mv. Formår du som leder ikke at være lyttende og kommunikere overbevisende, klart og præcist, kan det meget nemt spænde ben for samtalens resultat og medarbejderens engagement.
Ingen medarbejdere er ens og derfor er det vigtigt at have kendskab til, hvorledes du håndterer de forskellige medarbejdertyper i forbindelse med en samtale. Samtalen kan for nogle medarbejdere føles ligegyldig og som det rene tidsspild, mens den for andre kan opleves som nærmest angstprovokerende. På denne konference vil du derfor også blive ført igennem de typiske medarbejdertyper, samt hvordan du får solgt dit budskab på bedste vis og ikke mindst giver medarbejderen plads til at udtrykke sig, så samtalen bliver konstruktiv og udbytterig for begge parter.
Afholdelsessted
Konferencen afholdes i luksuriøse, 5-stjernede omgivelser på Copenhagen Marriott Hotel i København og på Radisson Blu Scandinavia Hotel i Aarhus. Begge hoteller tilbyder fantastiske og inspirerende kursusfaciliteter og vil sørge for en udsøgt fuld forplejning i deres delikate restauranter. Du går altså ikke kun hjem med ny viden og brugbare arbejdsværktøjer, du går også hjem med en uforglemmelig oplevelse.
Indhold
- Få indsigt i og forstå betydningen af MUS
- MUS koblet til virksomhedens retning og mål
- Lederens rolle og ansvar
- Medarbejderens engagement og ansvar
- Samtaleteknikker og kropssprog
- Forberedelse, samtale og opfølgning
- Håndtering af forskellige typer medarbejder
- MUS udfordringer og fremtid.
Målgruppe
Konferencen henvender sig til dig, der skal til at lede og afholde din første MUS og derfor har behov for de nødvendige kompetencer og redskaber til udførelse af den succesfulde samtale eller for dig, der allerede har lidt eller en del erfaring med MUS, men som søger nye ideer og andre inspirerende værktøjer.
Din deltagelse kræver ingen faglige forudsætninger, men kun et ønske om at blive helt skarp på afholdelse af den effektive og udbytterige MUS.
I forbindelse med konferencen vil du modtage et inspirerende og lærerigt e-learning materiale med ny viden og praktiske værktøjer om MUS fra A-Z, som du også kan have gavn af i dit daglige virke.
Program
MUS er en fast bestanddel i de fleste virksomheder, men den er også berygtet for at være det rene tidsspild og en gammeldags måde at give den årlige feedback på. Udføres MUS dog succesfuldt, skaber det stor værdi for både medarbejder og leder.
På dagens første oplæg lærer du om:
– Formålet med og konceptet bag MUS
– Lederens rolle – bliv helt skarp på, hvordan du bedst tager ansvar for MUS
– Medarbejderens rolle – hvordan sikres medarbejderens engagement, ansvar og glæde?
– Skabelsen af koblingen mellem virksomhedens retning og medarbejderens udvikling.
MUS kræver mere end bare at sætte en time af til den årlige feedback. Samtalen kræver forberedelse, strategiske overvejelser, de rigtige handlinger og god stemning. Det er fremtiden, der er på spil!
På dagens andet oplæg tages du igennem følgende:
– Den gode kommunikation og de rigtige samtaleteknikker
– Forberedelsen – hvordan gør du og din medarbejder jer bedst klar til årets samtale?
– Samtalen – strukturér samtalen korrekt og stil de rigtige spørgsmål
– Opfølgning, mere opfølgning og feedback året rundt.
Du skal kende dine medarbejder, og du skal vide, hvorledes du håndterer dem – også til den årlige samtale, som både kan skabe nervøsitet, usikkerhed og glæde.
Det tredje oplæg kommer igennem følgende:
– Få indsigt i de forskellige typer af medarbejdere
– Strategien bag den gode feedback til de mange forskellige medarbejdere
– Kend til dit eget kropssprog, fremtoning og stemmeføring som leder til MUS.
Brugen af MUS har fået en del kritik gennem tiden, men på trods heraf bruges den alligevel af stort set alle virksomheder til at sætte fokus på den vigtige medarbejderudvikling. Dagens fjerde og sidste oplæg kigger nærmere på MUS udfordringer og ikke mindst fremtid.
Du tages bl.a. igennem følgende:
– Hvad giver det dårlige omdømme, er det berettiget og hvordan undgås det?
– MUS kan ikke stå alene, men er en del af den løbende medarbejderudvikling gennem året
– Er MUS fremtidssikret? Svaret er JA!
Vi glæder os til at byde dig velkommen!
Arrangementet inkluderer fuld forplejning, e-learning materiale samt diplom som bevis for din deltagelse. Der vil desuden være rig mulighed for at netværke med de øvrige deltagere samt underviser.
Se flere af vores kurser og konferencer her.
Relaterede kurser
-
Lederuddannelsen
- et intenst lederboost (6 dage)Deltag på et stærkt fagligt, udfordrende og personligt givende udviklingsforløb, som booster dine lederkompetencer og støtter dig i en krævende dagligdag, hvor vigtige mål og resultater skal nås. Et ambitiøst og intenst læringsforløb, som hæver
LÆS MERE29.999kr. -
Nudging & adfærdsdesign
Træn dig og dine omgivelser til at træffe bedre beslutninger. Vi lever i en kompleks verden, som dagligt stiller mange krav, og forskning viser, at vi desværre kun har begrænsede kognitive ressourcer tilgængelige, når vi skal
LÆS MERE5.499kr. -
Positiv psykologi på arbejdspladsen
Skab arbejdsglæde, og udnyt dit fulde potentiale. Dette kursus giver dig effektive værktøjer og strategier til at skabe en positiv og sund arbejdsplads. Med udgangspunkt i positiv psykologi lærer du at styrke både individuelle og
LÆS MERE5.499kr. -
Powerfuld præsentationsteknik
- levér dit budskabStyrk din evne til at afholde en overbevisende, succesfuld og professionel præsentation – og brænd igennem med dit budskab. At være skarp til formidling og afholdelse af den gode præsentation kan være en afgørende nøgle til
LÆS MERE5.499kr.
Henrik Frost, Hedensted Kommune – Ejendom, Data og Koordinering –
”Underviseren var dygtig, velformuleret, levende og behagelig.”
Christina Lindberg, ASAP ApS –
”Super godt kursus. Jeg har kun ros til underviseren: Du er en meget behagelig underviser, som er god til at forklare tingene på en simpel måde. Tak for et godt kursus!”
Per Lundsgaard, MegaWash A/S –
”Særdeles kompetent underviser.”
Mona Lodberg, Saint-Gobain Distribution Denmark A/S –
”Fantastisk positiv energi, meget tilfreds. Virkelig god underviser, og kemien var perfekt. En virkelig interessant dag.”
Nina Højmose Elmgaard Hansen, Næstved Sundhedscenter –
”Fantastisk sprudlende og glad underviser.
Sandra Erholt Clausen, DAB –
”Bliv ved med det, du gør, det var virkelig et godt kursus! Kunne sagtens have lyttet til dig flere timer endnu.”