Kommunikation på tværs af organisationen
Bliv rustet til at kommunikere tydeligt og effektivt på tværs af organisationen, så du får dit budskab sikkert frem og undgår kritiske misforståelser
I enhver organisation er et af de vigtigste succeskriterier, at medarbejdere og ledere er i stand til at formidle deres budskaber, særligt når de skal formidles på tværs af organisationen. I arbejdet som sekretær, koordinator el.lign., hvor kommunikation dagligt fylder meget, kræves de helt rigtige forudsætninger og værktøjer så kommunikationen sker tydeligt og effektivt. Dette for at sikre, at budskabet modtages og forstås korrekt og kritiske misforståelser undgås. Især er det helt afgørende, når organisationen er præget af forskellige kulturer, hierarkier og persontyper, lige såvel som når kommunikationen sker til en modtager uden for organisationen.
Formål
På dette lærerige og praksisorienterede kursus bliver du præsenteret for en række effektive eksempler og værktøjer, som du simpelt kan indføre i dit daglige virke for at lette kommunikationen med dine omgivelser i og uden for organisationen. Kurset kigger nærmere på modellen for kommunikation for at gøre dig skarpere på kommunikationens basale overvejelser. Du vil herefter få indblik i, hvorledes du bedst målretter din kommunikation på tværs af kulturer, hierarkier og persontyper for at sikre, at dit budskab modtages korrekt. Desuden gør kurset dig klogere på den mundtlige kommunikation og dens facetter, herunder arbejdet med sprog, ubevidst kommunikation og kropssprog.
Indhold
- Kommunikationens formål, vigtighed og medie
- Afsender og modtager
- Brug hjernen i din kommunikation
- Organisationskulturer og –hierarkier og kommunikation på tværs
- Strategisk kommunikation
- Persontyper – fokusér din kommunikation
- Tillid, gensidig respekt og gode sociale relationer
- Mundtlig kommunikation på tværs af organisationen
- Sprog, ubevidst kommunikation og kropssprog.
Målgruppe
For dig, som arbejder som sekretær, koordinator el.lign. og ønsker at styrke din kommunikation på tværs af eller uden for organisationen, eller for dig, som blot ønsker at blive skarpere på din kommunikation i arbejdsmæssigt regi.
Underviser
Praktisk
Kurset afholdes på de eksklusive hoteller Copenhagen Marriott og Radisson Blu Scandinavia, Aarhus fra kl. 9:00-16:00 med fuld forplejning fra kl. 8:30.
Du modtager et undervisningsmateriale – naturligvis i digital form for at skåne miljøet! Læs mere om vores arbejde med CSR og bæredygtighed.
Dette kursus er en del af Koordinatoruddannelsen (5 moduler), men kan også tages som et selvstændigt kursus.
Efter kurset modtager du et deltagerdiplom.
Program
God kommunikation i arbejdsmæssigt regi og på tværs af organisationen er et afgørende succeskriterium, men hvilke overvejelser skal du gøre dig for at sikre den helt rigtige modtagelse af dit budskab, så du undgår kritiske misforståelser?
– Kommunikationens formål og vigtighed
– Vælg dit kommunikationsmedie
– Kommunikationens afsender og modtager
– Husk hjernen – det er den, du kommunikerer med og til.
Størstedelen af alle organisationer er præget af flere og forskelligartede kulturer og hierarkier, og det er derfor helt centralt, at du har viden om og værktøjerne til at målrette din kommunikation til disse og deres forskelligheder.
– Forstå organisationskultur og -hierarkier og disses forskelligheder
– Kommunikér på tværs af kulturer og hierarkier
– Strategisk kommunikation.
Udover kulturer og hierarkier er organisationen i høj grad også præget af forskellige persontyper, som tænker, opfatter, agerer og kommunikerer forskelligt. Netop dét faktum er vigtigt at være bevidst om, når du skal kommunikere til dine omgivelser i eller uden for organisationen.
– De forskellige persontyper og deres særlige kendetegn
– Få budskabet igennem – det behøver ikke at være en umulig mission
– Skab tillid, gensidig respekt og gode sociale relationer gennem din kommunikation
– Få værktøjerne til at håndtere modtagerens vanskelige adfærd, kritiske feedback og mistillid.
Dagligt anvender du mundtlig kommunikation, og såfremt du er i stand til at målrette den rigtigt og effektivt, kan denne kommunikationsform være din direkte vej til at få dit budskab sikkert igennem.
– Vælg din mundtlige kommunikationsform
– Dit sprog – kilden til din kommunikation
– Ubevidst kommunikation og kropssprog
– Den mundtlige kommunikations styrker og udfordringer.
Har du brug for rådgivning eller hjælp til tilmelding, må du endelig kontakte os på tlf. +45 5372 8000 eller e-mail info@montus.dk.
Relaterede kurser
-
Din rolle som koordinator
Bliv mentalt rustet i din rolle som koordinator, sekretær el.lign., så du bedst muligt kan håndtere dine arbejdsdage præget af travlhed og forandringer
LÆS MERE5.499kr. -
Koordinatoruddannelsen (5 moduler)
Bliv personligt og fagligt rustet til at håndtere en spændende, udfordrende og travl hverdag på Danmarks mest anerkendte koordinatoruddannelse. Du er virksomhedens centrale sparrings- og samarbejdspartner, og du har derfor en afgørende rolle. En rolle, som
LÆS MERE22.999kr. -
Den professionelle sekretær
En inspirerende dagsrejse, der er skræddersyet til at styrke sekretærfaget rolle, så du kan blive endnu mere effektiv og professionel. Er du klar til at tage dit sekretærspil til næste niveau? Så er "Den
LÆS MERE5.499kr. -
Din skriftlige kommunikation
Skærp din skriftlige kommunikation på arbejdspladsen, så du bliver læst og forstået professionelt, troværdigt og overbevisende
LÆS MERE5.499kr. -
Personlig planlægning
- skab struktur og effektivisering med OutlookFå styr på de mange informationer og opgaver, du dagligt modtager, og få praktiske redskaber til at sikre bedre overblik og struktur.
LÆS MERE5.499kr.
Luanne Humphrys, OBO Bettermann ApS –
”Underviserens fængende måde at formidle på, skift i stemme og at der konstant kom gode eksempler, som man kunne bruge/referere til i sin egen hverdag var helt fantastisk.”
Diana Lauritsen, Scandiloc A/S –
”Det er dejligt med eksempler, man kan forholde sig til. I det hele taget en ganske fantastisk underviser. Og jeg har set nogle stykker :-)”
Bettina Bode, Faber By WH A/S –
”Tina er utrolig god til at kommer med eksempler, som gør, at jeg kan relatere begreber til mit arbejde – hun er meget kompetent :)”
Tina Bork, Dangaard Group A/S –
”Perfekt samspil af alt. Tina som underviser, en flok positive og engageret kursister, gode forhold (lokaler, mad mm) osv. Det hele spillede bare rigtig godt sammen og gav samlet set en rigtig god oplevelse. Glad og positiv. Dejlig dag.”
Dee Tversted Harboe, Grundfos Holding A/S –
”Det er en fornøjelse at være på kursus med dig, Tina. Du fanger mig som ikke mange undervisere gør, og formidler stoffet på en god og relevant måde.”
Anne Badenski, Bunker Holding –
”Utrolig god og inspirerende dag med en masse brugbart indhold. Oplæg fra Tina var meget inspirerende. Dejligt med de små “pauser”, hvor man havde gruppearbejde.”
Marlene Rossman, Stengård Skole –
”Virkelig en god undervisning med mange eksempler fra virkeligheden. Meget levende undervisning, hvilket for mit vedkommende gør, at det er nemmere at lære, det der bliver sagt og undervist i.”
Mona Lodberg, Saint-Gobain Distribution Denmark A/S –
”Meget troværdig og rolig. nød din undervisning. Er godt tilfreds.”
Jeanne Præst, Vestegnens Kraftvarmeselskab I/S –
”Super dygtig formidler og glæder mig til en endnu en kursusdag med Tina.”